Kritische eters en eetproblemen bij kinderen met autisme/ADD/ADHD
In 2017 en 2018 heb ik me gespecialiseerd als kindereetcoach voor kritische eters en kinderen met Autisme Spectrum Stoornissen. Eten is voor veel kinderen een complexe aangelegenheid. Het is een proces van happen, zuigen, kauwen en slikken. Eten is in de eerste 3 maanden na de geboorte een reflex, daarna wordt het meer een bewuste handeling.
De eetproblemen bij deze doelgroepen kunnen zeer divers van aard zijn. De meest voorkomende problemen zijn:
- Selectiviteit in eten en drinken
- Gevoelig voor structuur
- Rigide eetpatronen
- Geen of juist vaak hongergevoel hebben
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk voor het ontstaan en behoud van deze eetproblemen.
De eetsituatie
Zo kunnen er problemen zijn rondom de context van de eetsituatie. Eten gaat ook gepaard met het zien, ruiken, voelen, proeven en beleven van het eten. Het aan tafel zitten, met bestek eten, daarbij eten in de mond stoppen en met meerdere mensen aan tafel zitten zorgt voor veel afleiding.
Daarnaast veranderen eetregels regelmatig. Eten doe je met bestek, behalve als je thuis patat eet. Maar in een net restaurant eet je het wel met bestek. Het is daardoor niet zo eenvoudig als het lijkt.
Een kind kan honger hebben, maar de context van de eetsituatie moet helder en duidelijk genoeg zijn om tot eten te komen. Daarbij zal het eten te herkennen moeten zijn als eten.
Sensorische Informatieverwerking
Een andere oorzaak kan problemen rondom de sensorische informatieverwerking zijn. Hierbij zijn er moeilijkheden bij het ervaren van eten en drinken met je zintuigen. Er kan dan sprake zijn van een ondergevoeligheid of overgevoeligheid voor geur, smaak, kleur en/of textuur. Dit uit zich vaak in een sterke voorkeur voor een bepaald type voedingsmiddel. Bijvoorbeeld alleen krokante voeding of juist hele vlakke smaken, geen stukjes, maar alles glad of gemalen. Ook het niet willen aanraken van eten of een angst hebben om eten in je mond te stoppen zijn voorbeelden.
Geen rem
Er zijn ook kinderen met autisme die helemaal geen problemen hebben met kieskeurigheid en beperkte hoeveelheden, maar zichzelf juist overeten. Zij hebben geen rem en krijgen daardoor overgewicht.
Niet verstrikt raken
Vaak speelt het eetprobleem al jaren en is er ook al zo’n zelfde periode van alles geprobeerd om het eetpatroon te verbeteren. Helaas niet altijd met het gewenste resultaat. Een mogelijk gevolg hiervan kan zijn dat je kind in zijn eigen fuik belandt. Zijn voedingspatroon wordt smaller en smaller, en hij kan er niet zomaar meer uitkomen. Als je niets doet kom je steeds vaster te zitten, en raak je op een gegeven moment verstrikt. Als je wel wat probeert, moet je veel moeite doen, tegen de stroom ingaan.
Een eenzijdigheid in de voeding zorgt voor voedingsstoffentekort wat als gevolg kan hebben dat er ondergewicht of groeiachterstand ontstaat, of juist overgewicht bij het overeten.
Zoveel oorzaken als er zijn waardoor het eetprobleem ontstaat en in stand blijft, zoveel mogelijkheden zijn er om samen een oplossing te zoeken voor het eetprobleem.
Herkent u zich in bovenstaande of wilt u alleen meer informatie dan kunt u contact met mij opnemen. Ik heb een specifieke deskundigheid in de begeleiding en behandeling van kritische eters en kinderen met eetproblemen bij autisme. Door mijn psychologische achtergrond, kennis, ervaring en speciaal ontwikkelde materialen zoek ik samen met u en uw kind naar de juiste begeleiding en behandeling.